Ensam i världen

ensam

Kände att den här kommentaren måste svaras med ett inlägg.
Svaret är JA. Ibland är man så jäkla ensam, jag lämnade Sverige för snart tre år sedan, då och då undrar man om det verkligen är värt det?
Att bo i ett främmande land med helt annan kultur och språk man knappt förstår får vem som helst att känna sig utanför.
I Sverige kan jag alltid ringa någon, jag kan gå in i en affär och göra mig förstådd, hälsa på familjen men i Österrike är det ett stort projekt.
Visst, jag har lärt mig tyska utan kurs ( går endast kursen nu för att förstå grammatiken bättre och göra min tyska mer flytande ), men FAN vad jobbigt det är när man får den där blicken att de inte orkar med ännu en tafflig utlänning.

Jag ångrar dock inte en sekund över mitt beslut, att lämna Sverige var det bästa jag gjort och jag är osäker på om jag kommer flytta tillbaka. Just nu är det inte aktuellt men jag vet inte riktigt.
Det som är jobbigt är när man ser en grupp vänner som har så jäkla ROLIGT, medans man själv sitter där på en bänk och bara stirrar. I Berlin har jag massor med vänner men just Österrike har jag aldrig hittat någon jag verkligen klickar med.
Så ja, ensamheten tar kål på mig ibland och jag spenderar mycket tid med mig själv. Men samtidigt måste man ge sig ut och vara social, för man vet aldrig om man hittar något guldkorn.

hannaEnsam, på en bänk också. Hehe.

 

 

3 reaktioner på ”Ensam i världen

  1. Hej. Vart i Österrike befinner du dig? Spittal? Där har jag varit många gånger, dock evigheter sen, längtar dock tillbaka. Har en del av släkten där. Impad över att du bara vågade dig på att lämna Sverige för nåt helt nytt.
    Ha det gott.🙂

  2. Hur bär man sig ens åt för att få vänner om man är nykterist och dessutom är väldigt blyg?

    Jag bor i Spanien med min kille och kan inte göra mig förstådd på spanska. Har en kompis här med vi träffas inte så ofta. Älskar Spanien men känner mig ofta ensam…

Kommentera

