Tablettmissbrukare

Mitt ansikte är gråtfärdigt. Jag har gråtit i timmar av stress, men mest rädsla. Mascaran rinner och kinderna är torra. Orkar inte rengöra ansiktet.

Lergigan
Propavan
Stilnoct

Det är min kvällsräddning. Tre olika tabletter, dubbla doser propavan och 20mg stilnoct.
Normal dos för vuxna är 10 mg, stilnoct. Jag började med dubbla för 10mg var för svagt.
Jag har bestämt mig för att avsluta beroendet, det har pågått i sju år. Rekommenderad tid för stilnoct är 6 månader.

Låt mig berätta för er som sover gott hur det inte är att kunna sova.
Du ligger i sängen, plötsligt blir du kissnödig… För 10 gången. Kommer bara droppar men du måste likt förbannat gå en elfte gång.
Stressen är total, du har tagit fem cigaretter i loppet av en timme. För att slappna av och skippa känslan att vara röksugen.
Allt för att slappna av.
Halv sex på morgonen och inte en blund har du fått. Snart dags att börja dagen och detta är tredje dagen utan sömn. Gråtfärdig igen för LÅT MIG BARA SOVA FÖR I HELVETE.
Så var mitt liv innan ”räddningen”.

Jag älskade tanken att ta mina tabletter, för jag visste att jag skulle däcka gott. Just det, däcka. Jag försvinner och inte en jävel kan väcka mig.
Skrik i mitt öra, sparka mig i magen och jag sover fortfarande gott.
I början gick allting bra, såklart. Började få ett ansikte med lyster och blev piggare. Biverkningarna var skitsamma för jag sov ju varje natt.

I några år gick allt som på räls, jag sov gott och livet var ljust. Innan var det en mardröm för mig att veta att jag måste vara någonstans åtta på morgonen – jag kunde fan inte sova då.
Men senare hittar ni mig i mitt rum desperat efter tabletter – var fan är de? Jag hittar dem inte.
Nämen de är slut – livet är förstört. Jag ligger i sängen med abstinens, eller något. Vänder och vrider på mig. Klockan åtta ringer jag doktorn och får mina änglar utskrivna (poetiskt, men fan vad sant. )
Inte än inser jag att jag är missbrukare. Jag menar,
en missbrukare är väl en sådan som är hög på benzo dygnet runt? Som babblar om skräp man inte fattar.

Låt mig säga såhär, ALLA i min närhet säger att jag ska sluta med mina tabletter. De som vet, de säger LÄGG NER.
Hade någon spolat ner dem i toaletten hade jag blivit dömd för mord. De är min räddning och jag behöver dem. Att sova är livsviktigt, eller hur?
Men visste ni att stilnoct är jävligt starkt? Vissa flummar på det, tar två kartor med lite bärs och bara njuter. Tills de inte längre minns något.
Har aldrig använt dem i syfte att bli hög, hatar tanken på att utsätta min kropp över något jag inte har kontroll över.
Men vissa nätter räcker det inte med två stilnoct, jag går upp och röker och är det folk i huset kan de ha konversationer med mig jag inte minns dagen efter.
Godiset jag sparat är borta, och jag har hetsätit på natten.
Sms till folk som ser ut såhär ”hej a gör du kan vi sträfa imorgn????”
Jag är hög utan att ens vilja det. Jag hatar det, i de värsta perioderna gömmer jag all mat, och telefonen.

Men sakta har jag börjat trappa ner. I snart elva dagar. Propavanet är det första jag sänkte, det gick bra. Hoppas min vidrigt höga tolerans släpper.
Men ikväll, efter att ha gråtit i timmar i Sebastians famn är det dags för Stilnoct.
Jag är rädd, det enda jag vill är att sova.
Men jag är missbrukare, och har varit det i mer än sju år. Cold facts.
Dags att sluta nu. Trappa ner, och inatt är det min första natt med 10mg stilnoct.

 

 

 

8 reaktioner på ”Tablettmissbrukare

  1. Du vet vad du MÅSTE göra! GÖR DET!
    Har själv inte sovit på ett par år-vet vilket HELVETE det är. Och jag hatar alla försåtsigpåare som ska ge en tips.
    HÅLL KÄFTEN!
    Men håll ut!
    ( säger hon som fortfarande inte sover…….)
    krampådig

  2. Låter hemskt, duktig du är som ändå försöker trappa ned, det är att gå åt rätt håll. Men har du inte försökt få hjälp med detta problem? Måste finnas något vården kan erbjuda… Har du läst Tyras.se blogg? Hon hade samma problem, väldigt tungt missbruk av piller. Du är starkare än du tror! Lycka till.

  3. Jag har precis samma problem som du, men i mitt fall är det Propavan, Imovane och Theralen jag är beroende av. Utan dem får jag panik och varje gång de börjar ta slut blir jag så jävla orolig och stressad över att inte få ett nytt recept. Blir helt desperat i tanken och börjar fundera över hur jag ska lösa den situationen om den uppstår.
    För ett tag sen tog jag också dubbla dosen Propavan, men har lyckats sluta med det och tar nu vara två. Har väldigt hög tolerans för mediciner och reagerar knappt på doser som andra totaldäckar på.

    Det är modigt av dig att erkänna det här! Vi är absolut inte ensamma vilket kan kännas lite skönt!
    Stor kram!

  4. Intressant att du delar med dig om det här. Jag skriver som säkert så många andra. Ta det lugnt med tabletter. Jag har själv aldrig varit där och önskar ingen att behöva vara beroende. Jag önskar dig nu lycka till och glöm inte att du inte är ensam om detta❤ vänner och familj hjälper dig om du bara tillåter.

  5. Fantastiskt att du tagit steget!! Att erkänna sitt problem är alltid en början!!

    Du kommer att klara det ❤️😃😃 håll ut även om det är jobbigt 😘

  6. När jag hade som svårast att trappa ner tabletter vid sömn fick jag panik och tog allt annat jag hittade istället, vilket kanske inte var så bra men var ändå räddningen. Min dåvarande terapeut förstod mitt problem och gav mig redskap för att acceptera läget istället för att motsträva det. Vad gör sömnlösa nätter egentligen? Man är trött men är inget som man dör av, det är jobbigt att vrida och vända på sig (eller springa på toa) men tiden kan användas för att lyssna på halvtråkiga teoriföreläsningar eller kolla igenom en serie. Jag lärde mig att förlåta mig för att inte kunna sova och acceptera att det ett problem jag fick leva med, och idag sover jag helt utan problem.
    Livet är en resa och varje del är viktig, även om det känns jobbigt för stunden.

  7. Hej, jag har själv enorma problem med stilnoct (och andra droger) skulle du säga att ditt beroende utav stilnoct är psykologiskt eller fysiskt? Eller kanske en kombination av båda? Och för dig grundar sig ditt beroende i att du tar dom bara för att få sova eller är du liksom ute efter att få känna dig hög?

  8. Och ännu en fråga, lergigan och propavan funkar alltså för dig? Du blir lugn/trött? Min erfarenhet är att dom är precis lika värdelösa som alla andra antihistaminer.

Kommentera

