Psykotisk.

hej

Jag är orolig för en kär vän till mig. På sistone har hon betett sig märkligt ( extremt konstigt med osammanhängande statusar på facebook där hon i princip spammar sin wall ).
Vad fan?
Hon har tidigare haft en psykos på grund av att hon inte sovit på 48 timmar, kan det vara ett återfall?

Hon bor inte i Wien, försökt kontakta henne men får bara konstiga svar. Hade jag kunnat hade jag terrat hennes dörr för att se skicket hon är i.

Vad gör jag nu?

8 reaktioner på ”Psykotisk.

  1. Hejsan!

    Usch vad läskigt. Detta hände mig förra året. En familjemedlem till mig betedde sig likadant och jag bara kände på mig att ngt knte alls stämde, så jag valde att åka o hälsa på henne i Polen där hon studerade. Sdet visade sig sen stt hon hade fått en psykos och var lite akut att få henne vård!!

    Hoppas verkligen din vän mår bra och att du får tag på henne ❤️

  2. Är ungefär i samma sits som du, jag ringde 112, fick svar som ”vad vill du vi ska göra?”. Fick panik, ringde hennes föräldrar, blev utskälld ”det är ditt fel”.
    Det finns inte mycket annat att göra än att veta att man själv oftast inte har mycket intryck i en sån person, vad man än säger, hur närvarande man än är..

  3. Du skaa ringa någon som känner henne och be dem gå dit och titta till henne men det förstår du säkert själv ,) hoppas det löser sig, kram.

  4. Ja vad du inte ska göra är att blogga om det. Ring föräldrar, släktingar eller vänner som åker dit och tar med vederbörande till närmsta psykiatriska klinik. Om hon vägrar tar man kontakt med VC får läkare där åka ut och göra en vårdintygsbedömning.

  5. Håller med de andar, att kontakta någon i hennes närhet, och sedan får de utgå att kontakta hennes läkare ( om hon hade någon när hon fick psykos sist).

  6. Mycket jobbigt, för både hon och dig😦
    Hoppas att det inte är något allvarligt och att det ordnar sig för din vän. Fortsätt att försöka få tag på henne så att ni kan prata direkt är mitt enda råd.
    Kram fina du!

Kommentera

