Vad säger man?

Mer än ett år sedan jag hade min sista panikångestattack.
Känslan att bara vilja dö, genuint. Avsluta kapitlet och slänga boken.

Jag var på botten, längst ner och lite därtill och fanns ingen hjälp. Min dåvarande (såklart) läkare skrev ut alla möjliga mediciner till mig.
Jag sa till henne, jag KAN inte gå till apoteket. Det är köer där och jag kan inte stanna mer än en sekund… Ångesten äter upp mig och jag måste ut.
Annars kanske jag får en psykos? Vem VET vad som händer om jag stannar kvar?
”Du får väl bita ihop” sa hon.

Så jävla förnedrande.

Knaprade piller ( fick ut atarax i början, tog säkert åtta stycken om dagen men de hjälpte ju inte ). Bad om starkare piller, men fick som svar att jag bara skulle BITA IHOP.
Du döööör inte av panikångest, du kommer inte bli gaaaalen! Gastade hon.
Jo tack, men hur fan ska jag tro på dig? För en person med PÅ känns det som allt hemskt ska hända. Man är mitt uppe i en attack och det är så jävla hemskt.
Ångesten vill bara ut, ut, ut… Värsta känslan.

Snapshot_20140906_3

 

Att vara offentlig och ha PÅ var fan det värsta. De såg klippet från nyhetsmorgon jag fick min första attack och skrattade ut mig. Länkade klippet. Kommentera hur äckligt patetisk jag var… Hon gör ju aaaallt för uppmärksamhet!

Sov bort hela den där dagen, avslutade intervjun och bara sov. Orkade inget annat. Samma kväll skulle jag till ICA och hämta ut något paket, men bara att se tjejen i kassan gav mig ett hugg i hjärtat. Gick inte.
Sprang ut, och gick inte in i butiken på sex månader.

Allting triggades igång. Nya fobier. Nya saker att inte kunna göra pga PÅ. Mitt liv blev ett helvete, och ingen hjälp fanns. Vad fan var min utväg? Döden? Kommer helvetet någonsin ta slut?

På sex månader gick jag inte ut. Jag var som ett spöke, kontaktade inte någon. Knaprade tabletter och hoppades på ett mirakel.
Mitt rum var den enda plats jag var ”säker”, för där kunde jag inte få PÅ. Eller jo, men bara ibland. Att gå ut genom ytterdörren gav mig attack efter attack.

Hur fan ska vi lösa detta problem? Hur FAN ska man kunna nå ut till de som ännu inte blivit friska?

 

 

 

 

En reaktion på ”Vad säger man?

Kommentera

