Borderline

I perioder tror jag att jag har borderline, eller ja, jag känner mig som en borderlinetjej ibland. Dock är jag expert på att självdiagnotisera mig själv så jag tar det aldrig särskilt allvarligt.

Jag är faschinerad över begreppet ”borderline”. Hade en vän förut med diagnosen, och hon var katastrof hela hon.
Det var upp och ner, ena sekunden var jag hennes bästa vän och nästa en svikare. Hon blandade sina antidepressiva hej vilt med alkohol och flippade alltid ur när vi gick ut.
Kastade flaskor efter folk på krogen och hamnade alltid i bråk. Att bli portad från alla klubbar verkade vara hennes största hobby.
Jag blev trött av att umgås med henne, så vår vänskap rann väl ut i sanden. Men jag tänker på henne ibland, undrar hur hon mår och om hon har lugnat ner sig.
En energislukerska av rang.

Hon kunde stjäla pengar av sin pojkvän och skyllde på mig. Alltså vad i helvete?
”Det var Hanna som tog pengar, hon är ingen att lita på”

a1

 

 

Har någon av mina läsare borderline? Isåfall, berätta allt. Jag är så intresserad!
Även om ni har vänner/bekanta med diagnosen… Jag är som en svamp som suger åt mig all information!

 

16 reaktioner på ”Borderline

  1. Jag har borderline. Jag blandar också alkohol med antidepressiva men det går ganska bra för mig.
    Vi människor som har borderline är inte ”katastrof”. Vi är känslobomber som har lätt att explodera. Varenda känsla vi känner, känner vi så himla mycket starkare än alla andra och det får oss att höras och synas lite mer än andra. Dessutom är självdestruktivitet och att man är lättkränkt väldigt vanligt hos personer med borderline, att hon ljuger har ingen direkt koppling till diagnosen, vissa personer är bara så.

  2. Min mammas ex har Borderline. Det gick verkligen från brinnande kärlek till helt tomt. I början så ville han flytta ihop, gifta sig och allt inom bara ett par veckor. Sen så fick han ett raseriutbrott och kastade ut henne och sen var det tomt, som han sa. Ingen känsla alls kvar och det verkar vara grejen med Boderline, det är antingen eller. Man har inte förmågan att se de goda och dåliga sidorna samtidigt hos en människa eller situation. Det är svart eller vitt..

  3. Min kusin har borderline. Hon har bara två lägen – på och av. Dvs antingen skitglad, hetsig, positiv och högljudd ELLER så deprimerad att hon knappt orkar ta sej ur sängen.

  4. Min mormor hade borderline. Hon misshandlade min mamma när hon var liten, bara henne och inte hennes tvillingsyster.

  5. Skit i alla påhittade diagnoser läkemedelsindustrin vill bara tjäna pengar. Sluta äta socker om du har Adhd ja vad du än lider av. Mineraler och vitaminer av så naturligt slag som möjligt ur naturen hjälper mot många saker. Spirulina mikroalg innehåller många bra saker. Bryt destruktiva vaner det är tungt i början känns bra efter ett tag.

    1. Vaddå ”påhittade diagnoser”? Så du menar på fullaste allvar att man ska sluta äta socker och så blir allt frid och fröjd? Då kan du få förklara för mig varför jag har svår ångest, svår depression/nedstämdhet, panikångest, och bipolär när jag knappt äter socker (inget alls utöver det som finns i vanlig mat). Får tyvärr inte ditt resonemang att gå ihop..

      1. Jag håller med Johan.

        Ta tag i situationen, ät BRA, hälsosam mat och träna måttligt. Få vardagsrutiner i balans. Sov ordentligt och undvik gifter. Psykofarmaka är förvisso en hjälp i många lägen men diagnoser är bara en benämning på ett tillstånd men vet väldigt lite om. Alla bokstavskombinationer går hand i hand och ligger väldigt nära varandras släkte. Det finns en poäng med att autism spektrum innefattar (Asperger syndrom) efter deras karaktärsdrag är så lika.

        Jag har själv diagnoser, ADHD och GAD… jag är medicinfri och av egen erfarenhet går det att förändra sin vardag och inre konflikter genom strikta rutiner och bra mat samt sömn. Bli medveten om vad det innebär att ha olika diagnoser och hur man kan gå tillväga för att få en bättre vardag.

    2. Lider liksom Anneli av bipolär sjukdom och där av svår ångest och depression, panikattacker, manier, pykoser, hallucinationer, okontrollerbara aggressioner osv osv. Även ADHD. Och du menar att förlöjliga detta genom att be oss ändra på kosten? Ursäkta mej men vem fan är du? Skulle du haft samma attityd till diabetes, epilepsi, schizofreni, migrän eller vad som helst annat? Riktigt hänsynslöst och ofräscht. Tänk på vad du säger.

  6. Jag har bordeline och är bipolär. Trots det så har jag ett någorlunda fungerande liv med heltidsjobb, familj och vänner. Det har inte varit lätt att komma där jag är idag och jag kämpar fortfarande. Vissa dagar är skit medan andra är underbara. Jag har haft tur att träffa en underbar man som älskar mig som jag är och som är min stöttepelare här i livet, utan honom vet jag inte vad… men jag har oxå lärt känna mig själv och hur jag fungerar, därför har jag få men nära vänner som vet hur jag är och som accepterar mig, jag väljer med omsorg vad jag ger mig in på. Allt för att hålla ångesten så borta som möjligt 🙂

  7. Jag orkar knappt läsa kommentarerna här mer. Visst ska man ha en sund livsstil så man mår bättre. Men hjälper det mot alla sjukdomar och diagnoser, att äta spirulina ? Skärp er

  8. Hej.
    Jag har haft både Borderline och PTSD, haft, ja just det, jag har gått i behandling för min Borderline och det visade underbara resultat. Idag är det ca ett halvår sedan jag avslutade min behandlingsterapi och fortfarande mår jag underbart bra =) Terapin heter MBT och pågår i 18 månader totalt.
    Borderline är något man kan ha från barnsben men även något man kan få under sin livstid genom olika händelser, men det är ju även så att vissa människor föds som mer ”känsliga” medans andra är mer ”starka”. Nu säger jag inte att en person med Borderline inte kan vara stark, för det kan man verkligen vara.
    Jag var som en ”av&på-knapp” och fick inte mitt liv att fungera för fem öre, medans jag idag har ett heltidsjobb med ekonomi, hund, pojkvän och ett underbart kompisgäng. Allt det jag har idag kunde jag inte få att fungera förut. Jag är otroligt tacksam ändå att jag har haft Borderline för det har fått mig till den jag är idag, men otroligt mycket erfarenhet.
    Något jag vill tillägga är att under tiden jag gick terapin så började jag även att träna aktivt, vilket jag tror alla mår bra av. Det höjde min självkänsla och mitt självförtroende. Träningen hjälpte även mig med sömn och mat vilket hade varit svårt under 12 års tid. Så självklart tror jag att ett hälsosammare liv kan vara till fördel men kanske då i kombo med terapi och kanske även medicin i vissa fall.

    Kram Victoria

  9. Jag har också lidit av grov depression, ångest och ptsd. Gått till psykologer och i terapi vilket hjälpte för dagen, käkade antidepressiva men funkade inte för mig. Ändrade också på kost och träning och vände mitt tankesätt från negativt till positivt. Det funkar hur bra som helst. Vissa kanske behöver medicin medans andra inte gör det men, läkemedel är en multimiljadär business så det är klart att dom vill tjäna pengar.

  10. Har borderline, haft riktigt kämpiga år med depressioner, alkoholsproblem, självplågeri, tablettmissbruk osvosv. men nu har de lugnat ner sig ganska rejält. Gick en behandling, dbt (dialektiskbehandlingsterapi) och de hjälpte mig extremt mycket. Förutom panikångest och vredesutbrott (vilket jag får väldigt sällan) är jag som vem som helst! Jobbar, har pojkvän (haft grova relationsproblem), nykter och lever ett hyfsat normalt liv. De gäller att utmana sig själv, om & om igen, för de man har svårt med. De är det som tagit mig framåt i livet!

Kommentera

