Ta tag i dig själv

Ikväll är en sån där kväll där jag dricker för mycket kaffe och min hjärna går i hundra nittio. Grubblar och funderar, på allt möjligt.

Jag drömmer ofta att jag är på besök i Sverige och missar flyget tillbaks till Wien. Vad betyder det? Det går månader utan att jag åker tillbaka, till mitt hem.
Jag mår dåligt i drömmen och får ångest, jag vill inte vara fast här!

dod

Där jag är uppvuxen gäller en speciell jargong.
Ta stundenten, fixa något halvdant kneg, hitta en partner, skaffa barn och lägg dig i graven för att bli middag åt maskar. 
Jag sket i den, omgivningen tittade häpet på mig och snackade säkert bakom ryggen på mig… Men jag flydde.
Började ett annat liv, ett liv jag själv vill leva.

Jag skulle se det som att förlora att flytta hem igen. Till vad, egentligen? Visst, min familj. Men jag har inget annat där, så jag är rädd för att en dag behöva åka tillbaka.

Kanske är det vad min dröm handlar om.

 

 

En reaktion på ”Ta tag i dig själv

  1. Hanna, se det ALDRIG som att du förlorar om du flyttar hem!
    Jag har alltid sett det som en UTVÄG!!!! Hem finns ALLTID kvar och det är en jäkligt skön känsla.
    Det är lättare att kasta sig ut då och leva livet som man vill leva det och VAR man vill leva det livet.
    Så stanna kvar där du är och njut utav det, fundera inte så mycket på hem! ( dessutom är hem där hjärtat är, så just nu är det JUST där du är! )
    stay safe
    kram
    anna

Kommentera

