Mamma Hanna

Jag läser på Svenskabloggare om mig själv idag. Tycker om tjejen bakom eftersom hon alltid behandlat mig med respekt och dessutom är genuint snäll.

Såhär står det om mig och tyskens framtida barn:

b

 

Bakom din skärm är du tuff men utanför vågar du inte säga ett knyst. Då är du en mus utan karaktär som man stampar på.
Anonymt näthat när det är som bäst.
Varför allt hat? Vad har jag gjort er, helt ärligt? Skrivit en blogg?
Har ni inga hobbies eller intressen? Eller är näthat erat prio ett?

Jag tror jag är med barn, mina bröst har gjort ont i två veckor och jag bölar över ingenting. Men jag vet inte, när jag kommer till Sverige ska jag göra ett test för att se vad som händer.
Men om jag är gravid, kommer jag då behålla barnet? Efter två aborter vill jag inte utsätta min kropp för det ännu en gång.
Att vakna upp efter en skrapning och veta att ens barn är dött kommer jag aldrig kunna släppa. Jag grät när jag vaknade för det var tomt inuti mig.

Men samtidigt, vad kan jag ge ett barn? Har jag de förutsättningar just nu för att kunna ge hen det bästa av det bästa? Svaret är nej. Jag är inte mogen för ett barn. Jag är 22, nästan ett barn själv. Det livet jag måste ha för att kunna vara mamma stämmer inte med vad som är nu.
Men, jag vet inte. Man växer ju upp när man är gravid.
Min kropp är biologiskt redo för att bli mamma, men mitt psyke är det inte. Man är aldrig riktigt redo men man kan välja sina tillfällen och planera ett barn.

Men jag vet inte. Jag vet verkligen inte.

269455_1969738414486_3238005_n

 

Fortfarande såhär barnslig

 

15 reaktioner på ”Mamma Hanna

  1. Med tanke på hur du tänker över om det skulle vara så att du är gravid, och dina tankar om abort, så hoppas jag att du inte är gravid. Det är viktigt att känna sig redo. *styrkekramar dig*

  2. Hej hanna.
    Jag har jobbat sedan tolv och slutar inte fören 22 så har inte hunnit kolla kommentarerna. Men lyssna inte utan oavsett så kommer du säkert bli en kanon mamma så lyssna på vad du själv vill och inte vad andra säger.

  3. Min mamma blev gravid med mig när hon var 21. Mycket hat och fördomar kom mot mina föräldrar, exempelvis att de aldrig skulle hålla ihop och att de inte hade några resurser för att kunna ge mig en stabil framtid. Igår firade mina föräldrar 23år ihop och jag har två småsyskon. De hade inte kunnat ge mig en bättre uppväxt. De kände sig inte heller redo men samtidigt kunde de inte tänka sig en abort. I och med graviditeten och när jag föddes ändrades deras värderingar och prioriteringar.
    Jag säger inte att du ska göra som mina föräldrar och behålla barnet om du verkligen inte känner dig redo. Men jag tror du skulle bli en underbar mamma 🙂

  4. Men när är egentligen rätt tid? Alltid finns det något som hade kunnat vara bättre. Man får göra det bästa av situationen. Så länge barnet har kärlek, tak över huvudet, mat, rena kläder och värme i princip så räcker det långt 🙂

  5. Jag själv är 24, är två barns mamma och gift! Vi bestämde oss väldigt tidigt för att skaffa familj! Vi visste att vi skulle få många kommentarer på de. Men i slutändan är det ändå vi själva som ska leva med de. Vi har bara varit tillsammans i 3 år! Två barn och har nyss gift oss! Gör det ni tycker känns rätt för er, och skit i alla påhopp! Kommentarer kommer ni få även om 10 år! Vem bestämmer när tiden är rätt? Man ska väl inte leva efter att allt kan skita sig!?

    Lycka till, hoppas att ni behåller barnet om ni nu är gravid 🙂

  6. Har själv gjort 2 abort och vet vilket helvete de är och hur dåligt man kan må 😦
    Nu är jag gravid och ska behålla de, självklart känner jag ibland, ”är jag redo? Kommer jag bli en bra mamma” Osv osv.. Men helt ärligt, jag tror nästan ingen persone är 110% redo när man ser + på ett test, stå på dig och jag lovar att ju längre in i graviditeten du kommer desto mer säker kommer du bli på dig själv och på framtiden! Lyssna på dig själv, och lita på dig själv !

  7. Det är alltid läskigt att ta beslut som förändrar livet! Att känna sej osäker när man gör ett positivt graviditetstest tror jag alla gör, även om det var planerat och vad man ville. Jag blev gravid när jag var 22, fick barn som 23. Nu är jag 25 och har en liten skitunge som gör mej galet glad varje dag! Under de här åren har jag förändrats totalt, och är glad över det. Man växer in i det nya livet, precis som man gör med alla förändringar! 😀

  8. Det finns ingen i världen som kan säga hur det kommer bli, det vet man ALDRIG och det är det läskiga. Men du kommer i såfall känns vad som känns rätt och följa den vägen. Du klarar allt, och du skulle vara en kanonmamma!
    Styrkekramar på dig vännen.

  9. Och då kommer jag in som redan är pappa. 🙂 Jo Hanna, du ska följa ditt hjärta. Du är mognare än vad du tror. Du är ung, men har hunnit med mer än de flesta 22- åringar. Du kommer att bli världens bästa mamma när det än inträffar, och det är jag övertygad om. Du är en mycket varm person och kommer att se till att ditt barn får den omsorg som en bebis behöver och jag tvivlar inte en sekund på att du kommer att få en bra framtid med ett barn. Gör det som känns bäst, och det vet jag att du gör. Kram

  10. Jag var 20 och 22 när jag fick mina barn. De var planerade! Och man växer med sin uppgift. Läste på universitetet, på ”äldre dar”. Du klarar det galant! 🙂

  11. Alla barn ska vara välkomna till världen och älskade och ha det bra. Det räcker ju att läsa vad som nyss hänt i Sverige för att man ska bli rädd. Varför inte ta ett grav-test redan nu ?? och sen bestämma med din sambo utefter svaret. Vill han ha barn nu ? Du kanske borde veta vad han jobbar med innan du skaffar barn med honom 😉 Ja, inte vet jag. Följ ditt hjärta, men tänk på att ett barn är ett åtagande för livet, och barnet kommer alltid i första hand. Lycka till kram.

  12. Jag tror att du om någon skulle klara av att ta hand om ett barn! Du har varit med om mycket även fast du bara är 22 år. Du vet vad som innebär med att må skit, vara på botten, ha en massa problem, och de är bara bra skulle jag säga! Jag själv är 20 år, väntar mitt första barn med killen jag bara varit tillsammans med i 6 månader. Jag har varit med om mer än många andra i min ålder och vet precis som dig vad som innebär med att vara på botten. De har gjort att jag kommer kämpa mitt arsle av mig för att mitt barn inte ska få ha de som jag hade de! Och så tror ja även du kommer känna! man kommer göra de bästa man kan för sitt barn, man kommer ge så mycke kärlek å värme att barnet kommer ha de bättre än bäst 🙂 Jag tror aldrig man blir redo, vem kan egentligen bli redo för något man aldrig upplevt? De gäller bara att våga ge sig in i situationen, kämpa, lära sig, sen rullar de bara på! så funkar vi människor 🙂

    Jag märker på dig i din blogg vilket stort hjärta du har Hanna! Och att du skulle vara barnslig, varför skulle de göra dig till en dålig mamma? tvärtom skulle jag säga! tänk va roligt ni kommer ha 🙂

    Kram på dig!

  13. Finns inget som heter rätt tid, och vad är problemet med att vara barnslig? Jag är 33 (34 i år) och har fortfarande inte växt upp utan är barnslig, har en 1,5 årig son som älskar när hans mamma är barnslig och kryper runt och leker tittut på golvet på vårdcentralen i väntan på att bli inkallade, eller när mamma springer runt och jagar honom runt klädställningarna i klädbutiker eller stoppar ner honom i en kundvagn eller kundkorg med hjul och har race genom mataffären, då klingar hans skratt något oerhört!
    Jag tror du kommer bli en bra mamma! Bry dig inte om bitterfittorna som skriver elaka saker, följ din egen känsla och jag lovar att den dagen du hör hjärtslagen eller ser den lill* på ultraljudet så kommer du känna att valet du gjorde var rätt, tidpunkten perfekt.
    Men känner du att du inte är redo, så följ den känslan. Men lyssna inte på andra utan känn efter vad DU verkligen vill…
    Kram på dig, tack för en underbar blogg, önskar jag kunde ha din konst på mina väggar! ❤️Kärlek❤️

  14. Gör det som känns rätt. Är du gravid så prata med dina nära o kära om för o nackdelar. Men kom ihåg att det det du (och din kille!) som avgör!!!

Kommentera

