Drunk girls on rehab

Svensk alkoholkultur. Vara nykter på veckodagarna för att sedan köra järnet på helgerna. Blackouts, one night stands, dricka tills man inte känner mer.

Ungdomar idag dricker alldeles för mycket gift, och oftast förstår de inte varför. Jag har också varit en sådan tjej som älskat sprit och definitivt vad det gör med mig.
Ett rus som inte liknar något annat.
Skjut upp problemen, försvinna in i dimman. Bye byyyyye…

Nu går vi några år framåt med samma alkoholvanor. Hur många 30-åringar ser vi idag som i princip är smygalkisar?
En hel del, vin till maten, öl till maten, en drink för att kunna sova. Idiotiskt. Det är en hobby att festa nuförtiden.
Ett intresse att dricka gift ( ja, för det är det ) och ha roligt. Det är socialt accepterat att bli full och skämma ut sig. För, man var ju full.
När jag går ut och dansar är jag alltid spiknykter. Gud, så många blickar och frågor jag får. De tycker jag är provocerande som avstår alkohol.
Jag är provocerande för jag tackar nej till att förgifta min kropp.

Men vet ni? Jag står för att jag är nykterist. Jag har roligt. Min karaktär är stark nog att kunna dansa nykter, prata nykter, umgås nykter, dricka coca cola, and so on.

Jag heter Hanna Widerstedt och jag är coolast nykter. Jag behöver ingen ursäkt för det. Jag duger som jag är.

SAM_5031

 

 

19 reaktioner på ”Drunk girls on rehab

  1. Tyvärr har det normala (att inte utsätta sin kropp för risker) blivit onormalt och det onormala blivit norm. Fortsätt vara ”onormal” och därmed tillhöra den smarta delen av mänskligheten.

  2. Samma här. Alltid spiknykter på fester. Har aldrig ens druckit alkohol trotts mina tjugo år. När alkohol introducerades i mitt liv gjorde jag ett val; jag vill aldrig ha något så förgiftande i min kropp. Varför ska man behöva sprit för att ha roligt liksom?

  3. På tal om detta så måste jag bara dela med mig;
    Jag tycker personligen att det är hemskt med alkohol, och jag ser det verkligen också som ett gift. Jag har så kallade ”alkis-gener”, dåliga gener. Jag är inte nykterist (har inte kommit dit än?) och kan dricka ”måttligt”, vad nu det innebär. Men ett par glas vin till en finmiddag tex är min personliga definition av att bruka det och inte missbruka det. Jag tenderar dock till att dricka på tok för mycket när det är ”fest på gång”. Det är som att när det väl ska gälla så ska det fuckas ur, och då blir det noll gräns på alkoholförtäringen så att säga. Inget jag nojjar över, men jag ser det som sagt som en drog som alla andra droger same same but different typ.

    Idag till exempel, så stod jag i tunnelbanan på väg till skolan. Det var rusning, med mycket folk, kl 8.30, och alla står packade som sillar. Framför mig står en man i kanske 30års-åldern. Han hade en ganska fin kostym, och skjorta ect. Han stod inte ens en meter från mig, och han luktade krök. Om det nu var en återställare, en bakfylla eller den där glaset som en alkoholist måste börja sin dag med, vet jag givetvis inte. Men det hela satte igång tankar minst sagt.

    Sorry för längsta inlägget, behövde mest skriva av mig, hoppas det inte är irriterande eller nåt! Tycker det är väldigt viktigt ämne att prata om, typiskt tabu-ämne i skolan som inte tas upp.

  4. Ja det är verkligen jobbigt att varenda gång man är ute behöva förklara varför man inte dricker. Jag avskyr att vara bakfull och jag avskyr känslan man får när man är full av att tappa kontrollen över sin kropp, sina tankar och sin tunga. Nu gör jag så att jag kör bil överallt (även om det inte alls är långt) bara för att ha en bra ursäkt och slippa förklara varför jag inte dricker.

  5. Bra med nyktra förebilder, kanon Hanna! Stöder detta till 100% och beundrar dig. Jag har inte varit ordentligt berusad sedan massor av år, men jag har inte styrkan (som du) att helt avstå.

    Tråkigt att din blogg i övrigt numera mest verkar baseras på ointressant fjortistrams om dina privata kärleksaffärer! Mitt förslag: spara tramset till Facebook, det går hand i hand med de storstilade annonserna på den fina sidan.Skit blandar sig bra med skit, gäller i de flesta sammanhang. Hoppas du kan lyfta dig ur träsket och hålla jämn och hög kvalitet på den här bloggen; förutsättningarna för det finns ju.

  6. ”jag tackar nej till att förgifta min kropp, jag dricker coca-cola.” Nej, skämt åsido, om man tar en promenad genom stan, en sen fredag eller lördag kväll, så är det verkligen en sorglig syn man möts av. Folk som vinglar och staplar fram, spyr lite på trottoaren, skrattar åt det, vinglar vidare och upprepar processen… Det sorgligaste av allt, är att detta verkar vara den största anledningen till att folk konsumerar alkohol. Att bli så odrägliga och vidriga som möjligt? Jag tycker inte att det är något fel i att nyttja alkohol. Själv har jag samlat på och avsmakat Whiskey i många år nu. Självklart för att smakar gott, men framförallt för det är det är oerhört kul, (enligt mig), och hitta sällsynta och väldigt gamla sorter. Tycker inte det spelar någon ingen roll, vad det än gäller, överkonsumtion gör det mesta giftigt, även om det är lättare att överkonsumera vissa saker mer än andra. Mycket intressant blogg du driver här! Även om jag inte håller med om allt du skiver, så är det alltid kul och läsa. Fortsätt så! 🙂 / Mvh Nik (ett nytt fan)

  7. Alltså herregud vad jag älskar dig för det här. (ok nej jag vet inte vad jag ska skriva som uttrycker hur jag känner så det blev något sådant där kort för jag har ingen aning hur jag annars ska beskriva hur glad dina inlägg och sättet som du uttrycker dina åsikter på gör mig)

  8. Du är ju för härligt! Skulle bara slå ett öga på din blogg, pga jenna projektet – vilket också är sjukt häftigt av dig- och har nu bläddrat igenom ditt arkiv och måste säga att du är så imponerande och nu en av mina största förebilder. Kör hårt tjejen, jag kommer att så bakom dig oavsett vad (lol, känner dig inte, men jag KÄNNER dig-gick det att förstå??? haha)

Kommentera

