2012-11-01

En månad kvar till jag fick mitt första slag av panikångest. Den dagen hela mitt liv förändrades. För exakt ett år sedan hade jag ingen aning om att jag snart skulle isolera mig i mitt rum och gråta varje kväll. Låsa dörren och vilja ta mitt liv.

Livet är ibland lustigt, är det inte?

JAG jag2

 

Precis här. Denna bild. Bilden som får mig att skrika inombords.
Hur kan en sekund av panikångest leda till att livet blir totalt kaos?

Men vet ni, jag klarade det. Jag tänker inte hålla käften om att jag har haft PÅ, vi ska inte skämmas längre.
Nu blir jag upphämtad av min dejt, österrikaren. Livet är fint, kom ihåg det.

7 reaktioner på ”2012-11-01

  1. jag vet hur det känns det var ett rent helvete.men du har rätt man ska aldrig hålla käften,,ha det så bra ,,tack för dom orden dom ska jag ha med mig när livet känns skit,,,sköt om dig,,,

  2. Att ha panikångest är väl inget att skämmas för ? 😛

    Hade det själv i ca 1 år och inte skämdes jag för det?
    Alla visste om det typ i min vänskapskrets och ingen tyckte det var något ”skämmigt”

    Att få det kanske känns fruktansvärt, men jag har tur som är stabil i mitt psyke och har en pragmatisk inställning till känslor. Har jag ingen nytta av känslan ska den inte finnas där enligt mig. Så jag kämpa mig igenom alla attacker.
    Det gäller bara att våga vinna kontrollen tillbaka över ångesten.

    Motion, inget koffein, ingen alkohol och andningsövningar.
    Sen har Panikångesten vart ett minne blott. !! Kämpa på.

  3. Har levt med panikångest sen jag var 16, är 37 nu. Ska inte ljuga för dig och säga att det är lätt att leva med PÅ men det går! Ps gillar din konst! Ha det gutt

  4. Fått 2 PÅ anfall under hela mitt liv. Det var det jääääääävligaste jag varit med om. Trodde absolut jag skulle dö. Nog vanligare än man tror. Tog flera år att bli bra men det ligger alltid på lur. Man måste gå till någon och prata och lära sig hantera det och förstå att när det kommer är det INTE farligt. Men vidrigt. Att dricka alkohol är det sämsta man kan göra om man har PÅ. Kram på er alla därute.

  5. Nycklen till att bli av med sin panikångest är: 1. förstå att det inte är farligt att få panikångest, du kommer inte dö eller bli galen. 2. Bli vän med känslan. 3. När du känner att du mår dåligt över en tanke så tänk ”Det här är bara en tanke och ingenting mer.” 4. Byt miljö omkring dig. 5. Gör roliga saker!

  6. Du behöver inte skämmas. Jag har fått diagnosen PÅ, men jag ångrar mig så idag att jag inte sökte hjälp tidigare… Har haft PÅ sedan 2-3 år tillbaka, men sökte först hjälp för ett par månader sedan. Jag såg alla tecken, men ignorerade och bara fortsatte mitt liv, tills det en dag bara brakade ihop. Det verkar som du gjort lite samma? Har fått lättare medicinering för det, men nu har det gått så långt att inget sånt lätt hjälper längre. Inte ens KBT verkar fungera, ska snart till en kontakt på öppenpsyk. PÅ är ett rent helvete. Tycker ändå det var starkt av dig att delta i den där intervjun. Gå i KBT, de flesta blir hjälpa av det. Hjälper inte det, sök ”djupare” hjälp. Det kan vara terapeuten det är ”fel” på m.m. Det finns hjälp och fler lider av PÅ än vad man kan tro.

Kommentera

