Happy Whore

Är i Sverige på besök. Bloggen har varit dåligt uppdaterad ett tag nu, jag vet! Det är mycket att göra, och just nu är inte bloggen prio ett. Men söta ni är som kikar in, ett tips är att kolla in en gång i veckan istället för varje dag … 😉

Jag kollar på Fråga Olle nu, väldigt intressant om lyckliga prostituerade. Direkt vinklar programmet detta till att ”man inte alls kan vara en lycklig hora”.
De klipper och har sig, ändrar om hur tjejerna beskriver sina liv och får de ovetande tittarna att tänka,
”Nämen, hon är ju visst olycklig! Hon bara ljuuuuger…”

Jag har flertal bekanta i Berlin som jobbar som eskorter. Det är ett vanligt yrke så inget konstigt. Jag frågar ut dem om deras liv, och de har roliga liv.
En tjej tjänar ungefär 30 000 per vecka, hon har råd att ge sin dotter den bästa utbildningen och samtidigt resa jorden runt. Hon har ett mäktigt sparkonto ”för sämre tider”.
Denna tjej är född 92, hon är alltså 21 år.

Jag är duktig på att läsa människor, och jag ser fortfarande att hon har passion i blicken. Hon älskar livet, tjejen behöver bara lite kontrast i vardagen.
Dagtid är hon ung mamma som pluggar universitet, på nätterna är hon en sexgudinna som ingen kan slita sin blick från.

”Jag älskar pengar, och jag älskar män. Vad är problemet?”

Jag tror att hon är lycklig och nöjd, för hon har en bra grund. Inga droger, ingen alkohol, ingen elak pojkvän. Hon är bara fri sexuellt, och hon har mål.

Vårt nästa steg är att förstå att horor inte behöver vara missbrukare eller olyckliga. De kan vara precis som oss andra, bara lite mer extravaganta.

Over and out.

10 reaktioner på ”Happy Whore

  1. Går det egentligen att vara lycklig och prostituerad? Samhället har ju sin syn på prostituerade och det kan ju inte vara lätt att leva med den stämpeln. Man kan ju komma med bortförklaringar eller bara skita i det, men det e nog svårt.

    Vad händer den dag hon träffar en man som hon verkligen älskar? Inte säga någonting, eller berätta att hon sugit av tusentals män mot betalning?

    Kan ju se fördelarna med att ha massor med pengar och vara oberoende. Jag kan inte säga till 100% att jag aldrig skulle gjort det. Klyftorna i samhället kommer nog göra att fler väljer detta yrke.

  2. Hanna ha rätt, men det finns naturligtvis undantag. De som är starka och själva väljer kunder utan att ha någon hallick kan bli miljonärer på ett år utan att arbeta ihjäl sig. Fasta kunder och enkla pengar. Du har helt rätt, men det finns otäcka typer i branschen som måste undvikas.

  3. I alla brancher är det mellanhänder som skor sig. Maten vi köper i affären ger inte odlaren fullt betalt många onödiga mellanhänder tar onödiga pengar. Det är inte mycke kärlek och inlevelse i nånting människor gör. De så kallade stabila paren är ofta samanhållna av värdelösa pengar. Den där ensamma mamman som horat ihop pengar kommer under sin livstid få uppleva hyperinflation där allt blir vädelöst.

  4. Omöjlig diskussion detta, eftersom det finns allt från den lyckliga horan som Hanna beskriver, till de tragiska traffickingoffer som de pratade om på SVT i morse: Rumänskor som tvingas jobba till max under hot för en typ maffiaorganisation som snor i stort sett alla pengarna. De flesta väljer att bara se ena aspekten, oklart varför.

    I Tyskland är sexarbete inte alls lika stigmatiserat som i Sverige, värt att påminna om.

    Har detta med ”projekt XXX” att göra?? Orolig…

    1. eftersom fråga olle tog upp frågan om att prostituerade inte kan vara lyckliga så valde ju hanna att skriva om de som är lyckliga, hon ansåg nog bara att den ena aspekten passade in

  5. Jag tror inte att man är genuint lycklig om man väljer att sälja sig själv, nej.
    Iallafall skulle jag själv känna mig som ingenting, om jag sålde mig till andra män.
    Det skulle nog ta livet av mig tillslut, men alla är vi olika.. antar jag.

    1. Men det handlar ju helt om hur man ser det. Att sälja sex betyder nödvändigtvis inte att sälja sig själv. Då har man ju en ganska förtryckt bild av sex.

  6. Mats: eftersom fråga olle tog upp frågan om att prostituerade inte kan vara lyckliga så valde ju hanna att skriva om de som är lyckliga, hon ansåg nog bara att den ena aspekten passade in

Kommentera

