No alcohol

Dagens fråga handlar om livet som nykterist. Ja, jag låter som en gammal kärring nu – men läs ändå. Något att ha i baktanken.

Jag slutade dricka alkohol för att jag undviker att dricka gift. Alkohol är gift, varför tror ni att man blir snurrig och spyr? Det är inte direkt c-vitamin du surplar i dig.

Fördelar med att inte dricka.

Hjärnan blir klar, du tänker bättre.
Om kroppen ständigt dricker alkohol fungerar den sämre. Dåligt minne, sämre koncentration, undermedveten stress. Är det värt det? Säg att du dricker en gång i veckan, förstår du hur lång tid det tar för psyket att återhämta sig? Det kommer aldrig återhämta sig, jämför hur du mådde innan du upptäckte alkohol.
Din hjärna ruttnar och kvar finns en svart klump.

Du går ner i vikt på ett hälsosamt sätt
Man kan enkelt se vilka som brukar alkohol. De är lite spritfeta, lönniga, dallriga… You name it. De får dålig ämnesomsättning, kroppen har ständigt gift i sig som aldrig får komma ur, eftersom de bunkrar på med ännu mer alkohol.
Ett glas rött innehåller 300 kalorier, så en utgång eller vinkväll kanske ger dig 3000 kalorier extra. En drink innehåller cirka 800 kalorier. Sedan kanske man äter på donken efter sin utgång…
Wow, you just gained 8000 calories. Värt att bli spritfet för att få bli lite full?

Det man inte minns… Har inte hänt!
När du får blackout på alkohol förlorar du en hel del hjärnceller. Hjärnan måste bearbeta sin blackout, och detta är aldrig bra i längden. Tänk hur mycket den får jobba för att försöka få tillbaka de minnen som du behöver för att komma ihåg din lilla utgång. Överhettning.
Ju fler blackouts du får, eller minnesluckor, ju dummare blir du. Ingen doktorexamen här inte.

Du kommer må som en kung.
Om du lägger ner att dricka gift kommer ditt psyke må 100 gånger bättre. Enkel logik – inte en jävel mår bra av att dricka gift.
Jag jämför med hur jag mådde innan jag blev nykterist – hur kunde jag vara så slarvig? Inte kunna tänka mig en helg utan alkohol.
Konstigt att man hade bakfylleångest i flera dagar. Märker du att du svettas när du är bakis? Det är för din kropp försöker stöta ut allt gift du har i din kropp.
Har du latent schizofreni eller psykos kommer alkoholen påskynda detta.
Nu vaknar jag alltid upp på bra humör, jag mår bra i psyket.
Jag har ett stabilt liv, och jag mår som en kung. Yeeeeaaaahhh!!!

Du är akoholist redan nu om du brukar alkohol.
Yep, tuffa ord men sanning. Fysiskt är du beroende av alkohol om du brukar det flera gånger i månaden. Är det fest ikväll eller i helgen? Kan du inte motstå? Du är alkad.
”Livet är till för att ha kul, var inte så jävla tråkig!” kanske du tänker.
”Vadå, jag knarkar ju inte, jag dricker bara”
Alkohol är knark. Har du någonsin druckit för———-

Sist, men inte minst! 
Googla ”delirium tremens” för en liten guide på hur trevlig du blir efter en lång tids supande 🙂

fuljävel

Såhär snygga ser de flesta brudar ut som super. Något att kämpa för?

14 reaktioner på ”No alcohol

  1. • Rött vin – 70 kcal
    Det beror väl lite grand på HUR man dricker. Stort glas rött du beskriver 😉 I Systembolagets beskrivning är 1 dl rött vin 70 kcal så om ett rätt ok glas rött är 2 dl är det alltså 140 kcal, hälften av vad du beskriver. Jag är ingen förespråkare av att supa, har tyvärr sett folk, när och kära som gått ner sig, men att ta ett glas vin nu och då är ingen fara. Bara man kan hantera det…….Ha en härlig semester nu !! 🙂

  2. PS: Och en pizza är ca 1800 kcal, ett helt dagsbehov för en vuxen. Sätter sig i kärlen och täpper till, det är inte heller så bra. Lite av allt lite då och då är kanske det bästa: DS:

  3. Handlar mycket om mängd. Ett par bira, eller några glas vin e helt ok i mitt tycke. Och jag håller med dig om att alkohol är en drog (knark är ju bara ett fulare namn). Bruka med måtta!

    Efter en redig fylla är man ju sjuk i flera dagar, klart att det är dåligt för kroppen.

  4. Det här var det dummaste inlägget efter din roll med ditt alter ego ”Louis”. Oftast ligger det en tragisk och tråkig anledning bakom att människor brukar och missbrukar ”gift”, men vi ger dom en käftsmäll och kallar dom alkade och ointelligenta, dumma, fula och allt du nu skrivit ovan. Riktigt dumt inlägg som enbart klankar ner på den svagare människan i samhället. Löjligt!

      1. Så, om en kvinna som blivit våldtagen av en familjemedlem sedan barnsben eller en man som utnyttjats sexuellt som barn eller liknande situation slutar som heroinist är det ok att se ner på denne? Ja usch, vilken svag individ. Nej du, det är allt sjukt är tråkigt med orättvisor och folk som inte förstår dom.

      2. Ännu ett exempel på hur Hanna anser att hon är bättre än andra människor, har en nedvärderande och nedlåtande syn på de som inte är som henne och har en extremt taskig attityd (lite besserwisser sådär). Jag är inte förvånad…

      3. Missbrukare har problem, och att se ner på dem för det är fel. De har nog skäl till att självmedicinera.

        Man ska inte se ner på folk rent generellt på sädant sätt. Alla kan hamna snett.

  5. Bra skrivet Hanna! Jag håller med dig! Jag dricker alkohol typ 1 gång om året och de känns himla bra, men tyvärr är det få som förstår mig och tycker att jag är tråkig m.m synd faktiskt att man ska anses vara tråkig som väljer bort något som ändå inte får en att må bra…

  6. cigg är tyvärr också gift.
    Bra att du inte dricker och att du kommit på att det är gift, men alkoholist på det sättet du beskriver stämmer inte riktigt ( låter som de brukar säga på beroendeenheter och enligt deras ”schema”)

Kommentera

