Shop ’til you get kronofodgen after dig

SAM_3680

Det här med köpberoende.

Jag blir fortfarande besviken att ingen någonsin kommenterade LV’s köpmissbruk.
Är det för vi inte vet om att denna sjukdom finns? Shopaholic, köpberoende, med mera. Det är hemskt. Ett vidrigt missbruk som ingen vågar prata om.

Det är ju ett lyxproblem” gastar duktiga politikerna. Jaså, så de tjejer/killar som tar sms-lån efter sms-lån och lever på krediter får ingen hjälp med andra ord?

Jag själv har stora shoppingmissbruk, I admit it. Jag har till och med varit med i tidningen för några år sedan. Jag är en samlare, jag är som en hamster som samlar på mig allt jag har dille för.
Tusch, dyra märkespennor, skor, kläder, hudvård… ALLT.
Tror ni det är en slump att min tecknarpenna kostar över 3 000 kronor? Jag har problem.

Ja, jag väljer att berätta det här för att få mina läsare att förstå om det här beroendet. Jag är öppen om att jag har 80% att fastna i missbruk, då min släkt alla har missbrukat någon. Alkohol, spel, narkotika. Det är därför jag inte använder droger, eller dricker alkohol längre.
Mina barn kommer aldrig få skämmas över sin mammas alkoholmissbruk. Mina barn kommer känna sig trygga, de ska aldrig behöva oroa sig över mig. De ska få en trygg uppväxt med en mamma som är nykter.

Men jag shoppar. Gud, vad jag shoppar. Mina ursäkter är alltid ”Jag måste ha 5945489579 olika tuschfärger, jag jobbar ju med konst?!”
”Ja, jag behöver 200 Faber Castell spritpennor, JAG JOBBAR JU MED KONST?!”
”HALLÅ, jag behöver en luftig vit skitstor studio i Berlin… DET ÄR JU MITT JOBB?!”

Jag erkänner, jag har problem. Shopping är mitt problem. Det jag funderar på nu är, ska jag verkligen vara såhär öppen? Tänk om mina haters kommer använda det mot mig.
Egentligen bryr jag mig inte, haters makes you famous. Det är ni läsare som känner igen er i detta problem som räknas.

En gång gick jag in på Åhléns City på t-centralen i Stockholm. Jag skulle bunkra på mig lite hudvårdsprodukter. (Jag älskar hudvård, det är det bästa jag vet)
Min nota gick på över 5 000 kronor. Det blev ett helt set med clarinsprodukter, lite läppstift, parfym, det blev inte en toning lotion och Clarins olja mot glansig hud.

När jag var på snabbvisit i Berlin i Mars gick jag in på Graf von Faber Castell. Det blev en penna för 3 000. Det är en vanlig guldig penna, skillnaden är att det är ett märke. Kände mig dum och ytlig, men jag kunde inte stå emot.

Det finns en hel del olika typer av köpmissbruk. Min typ är samlare, jag samlar på mig. Sedan finns det lyxkonsumenter, de gillar märkesvaror och skulle aldrig kunna tänka sig att handla sin tröja på H&M. Rea-människorna… De som älskar att göra fynd. Teknikfantasterna, de har alltid de senaste teknikprylarna… Listan är så lång, det finns alla typer av köpberoende.

Men ingen talar om det. Det finns ingen hjälp. Kollar vi på jonkare och alkoholister, de får hjälp. Vi som shoppar upp alla våra pengar, vi får en suck.
”Jävla lyxproblem. Kom tillbaka när du börjat med heroin”.

Jag blir arg. Jag har aldrig tagit lån för att shoppa, men jag blir arg att vi med problem inte får någon hjälp. Hur jävla långt ska det gå?

6 reaktioner på ”Shop ’til you get kronofodgen after dig

  1. Jag tror nog att det finns en liten shoppoholic i alla människor. Vissa gillar att lägga sina $ på resor, lyxrestauranger, bilar osv. Själv älskar jag allt av det & har även allt en kvinna kan tänkas önska sig. Även om jag älskar dyra märkeskläder och sånt så bangar jag inte på lite H&M plagg då & då. Vet inte riktigt vilken kategori eller fack jag hade kunnat placera mig själv i ens :/ Lyxhustru? LoL! Att må dåligt ibland kan göra dig gott för de är det som får dig att bli starkare för var dag, hade man aldrig mått dåligt hur kan man då känna skillnaden på när man mår bra? Det spelar ingen roll vem du är eller vad du har, alla måste gå igenom sin vardag.

    Love från SoHo

  2. Jag kanner igen mig pa alla plan. Har svart att tygla mig sjalv att lata bli att shoppa. Sedan jag flyttade till England var jag tvungen att stoppa att shoppa da jag inte har en heltidstjanst. Kan inte satt min partner i klistret. Men sa fort jag har pengar brinner det i fingrarna och jag precis som du alskar skonhetsprodukter. Vill ha allt!! Jag har varldens basta kille som vill ge mig allt men aven hans ekonomi ar begransad. En dag nar jag blir rik…..ska jag kopa allt 🙂

  3. det är ju en viss skillnad på beroende & missbruk, när det börjar få negativa konsekvenser är det ju en annan femma… skulle du fortsätta om du inte hade råd? Ser inte riktigt problemet. Ska alla som dricker alkohol få hjälp, utan att dom missbrukar?

  4. Har följt dig sen dag ett och vill säga att jag älskar dig och din humor. Faan vad du är skön. Kör på bruden. Din kreativitet kommer att belöna sig.

  5. Det e bättre att vara öppen med sina fel o brister. Haters vill ju oftast öppna de ”garderober” man vill ha stängda.

    Håller med Jompa om att du har en jäkligt skön humor.

  6. Samhället är ju skapat så att vi är något som ska köpa deras produkter, vi är konsumenterna. Vi ska luras in att tro att vi är i behov av vissa produkter, att det är nödvändigt för vår existens. Det är egentligen kapitalismen och dens fascistiska människosyn som är ansvariga för detta. Kravet, begäret att alltid ha mer. Varorna gör konsumenten hel, ger det där lilla extra och gör livet mer värt att leva. Om du köper den här produkten så försvinner alla dina problem. Hokus pokus.

    Sålänge man inte granskar sig själv eller är medveten om hjärntvätten så kan man stå där med kronofogden och undra vad som gick snett när man bara köpte saker för ens egen existens, saker som man ”behövde”.

Kommentera

