Art of being happy

Vad är egentligen lycka, frågar jag mig ibland. Är jag lycklig nu eller är det bara en illusion?
Lycka, glädje och skratt är ett tillstånd. Precis som sorg, depression och ilska. Ett tillstånd varje människa känner.

Det finns ingen genväg att alltid vara lycklig, det är fysiskt omöjligt. Däremot kan man känna sig nöjd.

Jag är nöjd med tillvaron. Jag vaknar upp varje morgon med en underbar man och en hund som älskar mig. Jag får skapa konst och kan till och med leva på det. Jag har helt underbara läsare som stöttar mig och får mig att le varje gång jag loggar in här.
Min  familj är helt fantastisk och jag har vänner som alla är unika på sitt vis. De ger mig energi och kreativitet.

Men såhär har jag inte alltid mått. Jag har gått runt i nästan 20 år och varit missnöjd. Kan göra allting bättre, jag ska ha det bästa. Aldrig nöjd, sa ett ex till mig.
Jag hade en falsk fasad av lycka, fast jag inte förstod det själv. ”Amen idiot, jag är visst lycklig?!” ”Hallå, jag har ALLT därför är jag fan inte deprimerad!!!
Det var först när jag övervann min panikångest jag kände äkta lycka.

Min kbt-läkare (jag vet att du läser detta nu 😉 ) fick mig att inse vad äkta lycka var. Efter fyra månader tvingade hon mig gå till en mataffär och köpa en banan till henne.
Läs noga nu, min största rädsla var att få panikångest på en offentlig plats. Jag hade inte gått till en butik på cirka sex månader. På en svårighetsskala 1-10 var 10 att gå in i en affär.
Efter det kände jag riktig lycka, allt annat var inte viktigt.

Jag är frisk nu, det tog mig 20 år att äntligen bli frisk. Det jag trodde var lycka innan, det var en illusion. Att vakna upp och tänka ”Tjohoo!”, det mina vänner, är äkta lycka.

love1 love2

5 reaktioner på ”Art of being happy

  1. Haha, åh. Jag kan inte instämma mer när du skrev ”Det finns ingen genväg att alltid vara lycklig, det är fysiskt omöjligt.”. Jag har verkligen kämpat för att ens veta vad lycka innebär. Och man tror till en början att det är fungerande i längden med genvägar, vilket det inte är. Jag trodde att vara bland människor ofta gjorde mig glad, jag hade fel.

    Med ett leénde på läpparna så kan jag säga (skriva) att det är fantastiskt att du har blivit frisk.

  2. Att läsa din blogg gör mig så otroligt glad, älskar det du skriver och du är oerhört konstnärlig! Skulle gärna vilja ha en av dina tavlor hängandes på min vägg!

Kommentera

