Drugs, drugs, drugs, gotta love ’em

Nu får min mamma och pappa inte läsa det här inlägget. Det skulle förstöra våra träffar lite, känner jag. Lite sådär ”Inte prata om den neonrosa glittrande feta elefanten i rummet”,typ.

o3

Men mina yngre läsare, läs på. Jag tror denna text kommer vara nyttig för er.

Innan sommaren 2012 var jag befriad från droger, om man inte räknas thai-gräs i Thailand då. Jag var oskyldig och förstod inte droger och hur jävla allvarligt det faktiskt är. Jaja, stilnoct mot sömnen räknas inte.

Jag ska gå igenom alla dessa droger jag provade under 2012 med alla bloggare och vad i helvete det gjorde med folk.

Amfetamin
Provade två-tre gånger. Alltid en smutsig känsla när man var där med småbloggare som inte hade råd med kokain. Jag ville verkligen förstå hur man kan fastna i detta träsk. Jag har aldrig trott på kemisk lycka, aldrig förstått hur en människa kan vara så lat att den inte förstår att en härlig power walk ger dig betydligt mer endorfiner än att ”fuska”.

Amfetamin gav mig inget, jag kände mig smutsig. Vad i helvete sysslar jag med? Jag hatade amfetamin. Fick bevittna hur människor gjorde allt i sin makt för att få sin lilla lina. De blev paranoida, trodde polisen var efter dem. Tomtar på loftet och den där blicken. Stirriga amfetaminblicken.
Istället för att blogga skrev man att man var ”sjuk” och körde istället ett tjackrace på fem dagar.
Oavsett vad min kbt-läkare säger, så hade jag inte kunnat fastna i det där. Jag ogillade vad amfetamin gjorde med mitt psyke, och jag fick se alldeles för sjuka saker.

o2

En gammal pundare och jag drog amfetamin på något event. Vi hade klassiskt tjackprat och jag frågade cyniskt om han såg sig själv som en, ja, pundare.
”Nej nej, alltså eh, nej nej, jag vettu skulle AAAAAALDRIG fastna i den skiten vettu. *SNIIIIFFF* Du vet, *SNIIIIIFF* det finns olika slags pundare, vah. Jag är en sån som KAN HÅLLA MIG EN VECKA från skiten *SNIIIIIIFF*. Ibland rävsover jag vettu, man måste ju sova för att inte hamna i psykos, alltså, men jag är ingen pundare, *SNIIIIIIFF*, vill du ha en sån här vtamindryck? Man måste ju keeeka vettu! Inte hamna i psykos, kompis!”

Han var över 30, likblek, hans händer darrade som asplöv från alla år av tjack. Bör jag tillägga att han fick en psykos när jag skulle hem? Trodde att jag var civil och skulle spärra in honom. Klassisk förnekande tjackpundande.

Amfetamin utlöser: Psykos, paranoia, extrem viktnedgång, schizofreni (om man har den latent), kroniska darrningar, depression, panikångest, stroke, hjärnblödning

o1

Cannabis

Många från Big Brother tyckte om att röka. Jag provade några gånger men det föll mig aldrig i smaken. När man satt där i någon källare började snacket,
”CANNABIS, VET DU! DET BOTAR CAAAAAANCER! SAMHÄLLET VILL BARA FÖRSTÖRA FÖR OSS! CANNABIS ÄR EN PLAAAAAAAAANTA OCH VET DU! DET ÄR NYTTIGT !!! ”
Det gjorde så ont i mig. Cannabis gör en trög, dum och allmänt seg. Effekten var något jag aldrig gillade.
Jag är produktiv som person, jag kan inte ligga och slöa i en soffa. Min hjärna kändes som en stor grönsak.

Cannabis utlöser: psykos, paranoia, schizofreni, tröghet

o4

Kokain

Jag älskade kokain. Den enda drogen jag och min kbt-läkare kommit överens om att jag skulle fastnat i. Fest, party, allting var perfekt! Människor var underbara, åh gud vilken snygg kille! Och tjej! Shit alla är så snygga här! Mitt liv är perfekt, jag är perfekt, åh jag är en drottning! Ruset varade i tjugo minuter sedan ville man fortsätta dra i sig.

Kokain är en drog som är status att sniffa. De flesta provar en gång och fastnar direkt. Känslan att gå in på toaletten och dra en lina på Stureplan. Det börjar självfallet så, lite lyxigt sådär… Men sedan går det utför.
Kokain är en drog som kommer göra dig skuldsatt för livet. Du kommer aldrig klara av att enbart dricka alkohol, det blir inte roligt utan en lina.

Kokain utlöser: Viktnedgång, psykos, fysisk abstinens, kronofodgen, schizofreni, depression, ångest, vitaminbrist, stroke, hjärnblödning

Jag hoppas ni uppskattar detta inlägg, det känns lite märkligt att skriva om det såhär på en blogg… Men jag är anti droger, jag har haft mitt roliga och nu är det dags att gå vidare. Kemisk lycka är inte riktig lycka.

21 reaktioner på ”Drugs, drugs, drugs, gotta love ’em

    1. Bra text! Intressant. Det finns något väldigt starkt och djupt bakom ditt pannben 🙂 du är väldigt duktig på att uttrycka dig! Fortsätt vara den du är! Du gör stort intryck! Ville bara säga det 🙂

  1. Haha vilka jobbiga människor du hänger med. Varför tog du inte upp alkohol och nikotin? Eller stress på arbetet? Det kan också utlösa psykoser och schizofreni. Eller du kanske inte tänkte när du skrev det här!?

  2. är inte för någon drog, men du borde väll ändå ta upp alkohol. en riktigt dålig drog som mass och överkonsumeras.

  3. Åh, måste bara säga tack för dina visa ord. Har länge försökt förklara för folk som både tar droger och vill prova. Att det inte är ”gött”. Du tog verkligen orden ur min mun och jag är så himla glad att det är fler som ser det dåliga i droger.

    – Kemisk lycka är inte riktigt lycka.

    Riktigt bra skrivet.Tack.

  4. testade du aldrig ecstasy? jag kämpar mot drogberoende och E är min största konkurrent. det är inte den rena mdman jag är rädd för eller cravar, det är pillren. de smutsiga pillren som innehåller allt från ketamin till methamfetamin. har provat coke och det var nice men aldrig samma varma euforia som E. effekterna minskar dock för varje gång och jag är livrädd för vad som skulle hända sen. röka meth? fy fan för droger. och alla ni som jämför dessa preparat med alkohol och rökning har nog en hel del att fundera över. allt är relativt, naturligtvis, men livet är värt mer än så. alkohol kan vara skadligt. stress på jobbet kan vara skadligt. men droger dödar glädjen, motivationen, tankarna, lusten och slutligen själen.

  5. ”Cannabis gör en trög, dum och allmänt seg.” Jag håller helt med dig och förstår inte varför det fortfarande är så vanligt. Jag är inte den som är den, men tycker att röka på är oerhört överskattat. Det rus man får från några sömntabletter eller ett par glas vin är betydligt skönare.

  6. Och vad skriver läkaren ut? Xanor e ju jäffla najs o knapra på.. Se upp med beroendet bara. Föredrar nog CB alla dar i veckan om man jämför biverkningar på FASS.se

  7. Alltså, bara för en drog är olaglig betyder det inte att den är dålig. Tänk på alla droger läkarna skriver ut bara.. Eller mediciner. Men som du kanske vet används amfetamin till folk med adhd, cannabis mot illamående nu till cancer patienter osv. Alltså, allt är inte svart och vitt. Det finns ett beroende och ett sunt brukande, så sluta snacka så mycket skit. Du verkar ha hamnat i mycket skumma och läskiga kretsar. Försök att ha lite öppet sinne även om du upplevt den negativa sidan, för det finns mycket gott i det med. Många människor här på jorden har mått toppen och kan kontrollera det, varför ska vi stoppa dem? Det är löjligt. Mycket av dem dåliga effekterna du skriver är inkorrekta, generaliseringar, eller helt enkelt verket av överdosering (vilket aldrig är bra med något.).

  8. jag har testat cannabis tre gånger. är verkligen inte beroende eller något, men jag ångrar mig så sjukt mycket. fattar inte varför jag ens gjorde om det efter första gången, med tanke på att jag inte alls tyckte att jag påverkades på ett roligt/positivt sätt utan jag blev bara yr och illamående och ville bara sova. allt snurrade bara, som om man skulle ställa sig och snurra en jävla massa varv och sen stanna, ni vet. så blev jag av cannabis. ändå så gjorde jag om det två gånger, i hopp om att bli lite roligare påverkad. blev bara värre och värre. sista gången däckade jag och mina vänner fick bära hem mig, sedan spydde jag och mådde skitdåligt hela natten. antar att anledningen till att jag gjorde det var att jag inte kunde säga nej. fel umgängeskretsar. jag var med folk som rökte på i princip varje dag och man ville ju inte vara den enda som var normal.. men nu ångrar jag det så sjukt mycket. även om cannabis inte är den farligaste drogen så är det ändå en drog, och jag har alltså tagit droger. bara det får mig att gråta. jag är en annars skötsam tjej som är född så sent som 1997. jag kommer aldrig någonsin kunna ta tillbaka att jag tagit droger. det kommer alltid vara så. alkohol och rökning är två helt olika saker. jag röker inte, men har ju rökt ett antal cigg de senaste åren, även om jag verkligen inte gör det dagligen eller har något som helst nikotinberoende, men det blir lite som ett sätt att umgås. att stå och röka. full har jag varit ett antal gånger också men droger är något helt annat. jag skäms så enormt över de tre gångerna jag rökte cannabis, vill spola tillbaka till när det var ogjort och aldrig ens röra skiten. Jag har nu lovat mig själv att aldrig någonsin röra någon form av droger eller cigg heller för den delen, igen. Det jag ville få ut med denna kommentar var att: testa aldrig, om du/ni inte gjort det. gör inte det. det är bara så otroligt onödigt och farligt, och man blir verkligen inte berusad på ett roligt sätt utan man blir bara konstig. sedan så skäms man över sig själv. jag har gjort många dumma saker i mitt liv, som att vara full på lektion till exempel. men att jag tagit droger är solklart det som jag ångrar mest i mitt liv. mina föräldrar vet inte ens om det, skulle de veta så skulle de döda mig. snälla testa aldrig tjejer(/killar). Ciao från mig!

    1. Att ångra sig gör ingen lyckligare ! Du måste vara glad att du insett det så tidigt. Jag vet flertal bekanta som aldrig skulle kunna vara så mogna och klartänkta som du, trots att du är så ung.
      Hemma sitter de och boffar på som om ”det inte är farligt”. De skulle aldrig besitta den intelligens som du har, de är inte tillräckligt starka karaktärer för det.

      Du är en riktigt duktig tjej som tagit tag i allting, och jag hoppas att du aldrig mer provar något kemiskt igen. Som sagt, kemisk lycka är inte riktig lycka!

      Kramar!

  9. MEN JA!! skitbra inlägg! orden ”sätter” sig, speciellt på ynge tonåringar kan jag tänka mig(och HOPPAS), ingen lärare som står och säger att ”droger är dåligt”. utan ett riktigt inlägg. bra jobbat!!

  10. Riktigt bra skrivet Hanna 🙂 hoppas att det finns ungdomar som tar till sig detta, så de vet vad de har att förvänta vid sitt droganvändning. Mvh Maria
    Förresten, känns det inte skönt för dig att du var öppen om detta, känn dig stolt att du har varit ärlig om ditt droganvändning och ännu bättre, att du inte fastnade 🙂

  11. Cannabis utlöser varken psykos, paranoia eller schizofreni. Dock så är det en drog som lätt kan göra dig en aning nojjig. Om du vanligtvis inte kan kontrollera dina känslor och lider av ångest eller liknande så kan du få psykos, men då är det endast framkallat av dig själv.
    Det finns olika bra röka. En del röka gör dig lat och trött, medans andra gör dig kreativ och produktiv. Det beror också mycket på vilket humör du är på innan du röker.
    Missta mig inte nu och tro att jag menar att det är bra att röka cannabis. Anledningen att det är så dåligt(enligt mig) är för att vardagen kan upplevas bättre när du har rökt. Många vill därför aldrig sluta röka och blir beroende.

  12. Klockrena skildringar på ett sätt, men har du vägt in och reflekterat över vad du umgåtts i för slags ”testpaneler” eg?
    Jag menar, haschrökaren som berättar om 9/11, tjackisen som tror att alla är säpo – förutom säpo, när de säger att de är från säpo, eller det svartsjuka fyllot som nitar folk på krogen, är det folk du vill umgås med när de nyktrat till ens?
    De flesta som testar/använder droger märker du inte ens av – för att de kan bete sig.
    Kokainister dock.. Jag tror jesus(r.i.p) gav människan kokainet enbart för att stå ut med andra kokainister.

  13. Det är väldigt lätt att tänka ”Den där drogen skulle jah aldrig kunnat fasta i”. Men sanningen är att om man väl blir beroende, då gör man saker man aldrig skulle kunna tänka sig göra. Jag är själv en helt vanlig kille med bra uppväxt och vänner som fastnade i opiat träsket och med åren började bete mig helt sjukt egoistiskt mot nära och kära. Subutex gillade jag aldrig i början, fy fan, men när jag väl va beroende av andra smärtstillande ”lärde” jag mig gilla Subutex. Kokain och amfetamin är båda centralstimulanta, fastar du i kokainet tillräckligt hårt kan jag garantera att du ibland kommer ta amfetamin när kokain inne går att få tag på. Vare dig du gillar det eller inte. Är du beroende så lyssnar inte kroppen på vad du tycker vore bäst för dig och inte.

    Usch.. tack och lov jag hittat en väg ut ur skiten. Det är verkligen som du säger Hanna, kemisk lycka är ingen riktigt lycka. Och för mig är ingen lycka i form av en biprodukt av droger äkta. Livet, det är äkta. 🙂

Kommentera

