Post#6

Jag är sexton år. 
Ser henne ligga i sin säng, inte en rynka har hon. Likblek precis som jag. Hon kunde inte heller få färg, sa mamma. 
Du har hennes drag” sa hon och jag höll med. Mörkt hår och en alldeles för lång näsa.

Går fram till henne, smeker hennes kind. Hon skriker till.
”Vem är du?! Vad vill du mig?!” 
”Mormor, det är jag. Hanna”
”Släpp mig! Lämna mig ifred!”

Min mormor hade demens. Det har hon haft sen jag var 8. När jag var liten förstod jag aldrig varför mormor inte ville veta av mig. 
Ingen berättade något för mig, jag fick aldrig veta att mormor var sjuk. Alla andras mormor bakade bullar och skickade kuvert på deras födelsedag, förutom min för hon visste inte vem jag var.
Min mormor spenderade hälften av sitt liv liggandes på sjukhus. De proppade i henne så mycket mediciner att hon såg små negerpojkar springa omkring i rummet.

Jag är tjugoett. Ligger i sängen och har precis fått min tredje panikattack för dagen. Det brukar bli runt åtta stycken. 
Telefonen ringer, jag vet inte om jag vill svara. Svettas och kan knappt prata. Jag har inte pratat på hela dagen.
”Mormor är döende, du måste komma och säga farväl till henne”

Det kanske jag borde… Reser mig upp, sminkar mig och borstar igenom mitt urtvättade hår. Jag har inte orkat färga det på flera månader. Ut genom dörren och känner hur det hugger till i hjärtat. Jag är svimfärdig, tunnelseende. 
Yrsel på gång, precis som på nyhetsmorgon i December. Kan inte prata. Måste in i tryggheten. Ångest döda mig istället för att låta mig gå igenom detta helvete varje dag. Jävla ångest, ditt jävla monster.
”Jag kan inte gå till henne, jag mår dåligt” smsar jag till min mamma.
”Du har inte träffat henne sen du var 16”

På min mormors begravning kom jag inte heller. Min sjukdom åt upp mig inifrån. Men jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag aldrig sa hej då till henne. Det är något jag får leva med.

Jag älskar dig.

a3 o1

11 reaktioner på ”Post#6

  1. Jag har aldrig riktigt tyckt om dig, vet inte varför antagligen för sättet du var på innan. (Vet inte hur du är nu). Men jag tyckte det var riktigt starkt av dig att skriva detta, det är verkligen en stor sak att komma ut med. Men de hemskaste sakerna händer även dom kanske snällaste människorna.

    All respekt till dig nu Hanna! 🙂

  2. Jag blir mest irriterad på din mamma och hennes oförstående SMS, fast hon kanske inte mådde så bra hon heller just då när hennes mamma skulle dö.

    Den stora tragedin är ju när människor drabbas av sjukdomar som innebär att hjärnan sakta och obönhörligt förvandlas till en oduglig köttklump. När den fysiska döden kommer är den nästan mer av en befrielse, även om det kan vara svårt att se det så när Döden står vid sängen med lien höjd och känslorna stormar. Om du är för ung för att minnas henne som hon var innan hon blev dement, så kan du väl prata med din mor och be henne berätta litet från sin ungdom. Hon borde kunna göra något mer än bara skuldbelägga.

  3. Kväv inte dig själv med vad du inte gjorde.. du är grymt stark som orkade skriva om det och dela med dig till oss andra. Det märks på långa vägar att du är stark, jag ser upp till dig för det. Jag lider själv med panikångest varje dag. Kram

  4. Gummselumsan ❤ Blir så rörd av det du skrivit/känt och känner. Önskar jag kunde ge dig en stooor kram. Du ska få en av mig när vi ses nästa gång. Känner med er alla i eran sorg,vet hur det känns. Kramar från mig till dig, mor och bror ❤

  5. Bara så att du vet så heter det mormödrar och inte ”alla andras mormor.” Menade verkligen inget illa nu, ville bara säga det.

  6. vet precis hur du känner, har själv panikångest och haft de hela mitt liv! Jag har inte gått på valken farmors, fasters eller syskonbarns begravning tack vare min ångest. Jag va inte på min systers bröllop heller.. Det suger och ibland känns döden en lättare utväg än att försöka kämpa emot!

Kommentera

